Kinderhuizendagen Juli 2011.

Foto's Karchew

Foto's Szprotawa

Intensief

Achtentwintig juli was het begin van een intensieve week. Beginnend in het kinderhuis in Szprotawa hebben we met de ons bekende groep twee leuke maar natte dagen beleefd.
Gelukkig werd er snel geïmproviseerd met een ander kinderhuis in Zary en de sporthal van een scholencomplex werd ons gezamenlijk activiteitenbolwerk.

Ondertussen was er net een mega logistieke operatie die al met al maanden geduurd heeft afgerond.
Een trailer met 28 pallets vol ingezamelde spullen was afgeleverd in Warschau.
De met ons samenwerkende Poolse voedselbankorganisatie is een dag bezig geweest om alles uit te laden.

Wij kwamen na 8 uur rijden op het Baptistencentrum waar alles opgeslagen was en ons onderkomen voor de rest van de week was. De vijf  opeenvolgende dagen waren intensief maar geweldig.
In vier dorpen in de regio waren door de sociale dienst scholen ter beschikking gesteld voor het Intentio “zomerfestijn”. Elke dag waren er 4 sociale dienst medewerkers die de kinderen onder andere van festivalbanden voorzagen. Ons Intentiokwartet, samen met 12 man van de Poolse organisatie en 3 busjes kostte het ons dagelijks 4 uur om alles klaar te zetten.

In het begin van de middag kwamen dagelijks tussen de 125 en 175 kinderen met ouders.
De combinatie van sportieve activiteiten met de verspreiding van hulpgoederen bleek een overweldigend succes. Alle kinderen konden in leslokalen kleding, schoenen, speelgoed uitzoeken. Zelfs fietsen, skelters, een paar bedden, wasmachine, televisies en allerhande huishoudelijke apparaten vonden een nieuw bestaan.

Elke dag werden er door ons voor 250 personen hot dogs klaargemaakt, broodjes gesneden en tientallen meloenen gekliefd.

Ons Rad van Fortuin was na het eten het middelpunt van de grote loterij voor de aanwezige kinderen.
Na de afsluitende goodiebag voor alle kinderen die opgehaald kon worden met de stempelkaart kon er nog wat gespeeld worden maar kwam er een einde aan DE dag.
Bepakt en bezakt met spullen en een glimlach van oor tot oor ging iedereen naar huis.

De 40 allerarmste gezinnen bezochten we nog met onze familiepakketten.
De leefsituatie van deze gezinnen is echt erg moeilijk onder woorden te brengen maar wellicht geeft de fotocollage een indruk.
Het overgebleven eten brachten we meestal nog naar een groot huis waar 15 gezinnen elk in een klein kamertje leefden. Alles werd zo goed mogelijk verdeeld tussen de mensen die met een pannetje uit het huis kwamen. Opgehouden shirts werden door ons gevuld met brood, fruit en koek, wel een onwerkelijk gevoel.

Op de laatste avond waren van de 500 dozen nog 20 dozen over.
Deze werden geschonken aan een lokaal kinderhuis en huis voor alleenstaande moeders.

Door deze mega gezinsdagen hebben we voor veel gezinnen een groot verschil kunnen maken.
En door de geweldige samenwerking en hulp van tientallen locale mensen en organisaties hebben we de kinderen een dag bezorgd die niet snel vergeten zal worden.

Kortom weer een zeer geslaagde reis en een kijkje nemen bij de fotoverslagen moet u zeker doen.